In 1988 vierde de Erasmus Universiteit Rotterdam haar 75-jarige bestaan met een reeks van wetenschappelijke en culturele activiteiten, waaronder het project Lof der Zotheid, naar één van de bekendste werken van Erasmus. Het ontwerp van Geert van de Camp werd gekozen uit acht schetsontwerpen. Het uitgangspunt van dit ontwerp is het klassieke ruiterstandbeeld met in dit geval een ezel als symbool voor domheid. De ezel is getransformeerd tot een gestileerde constructie van bollen en kegels en de benen zijn vervormd tot een gestileerde golf. Het is een heel herkenbaar werk met een krachtige vorm, die je niet gauw vergeet. Het straalt monumentaliteit uit en het heeft humor en lichtheid. Het ontwerp is een eigentijdse ode aan de literatuur en humor van Erasmus. Lof der Zotheid, monument voor een ezel is een opvallende sculptuur, die in Rotterdam veel bekendheid geniet.
Over de kunstenaar
Geert van de Camp (1962) maakt zeer gevarieerde beelden en legt zich niet vast op een soort werkwijze en materiaal. Sinds 1995 werkt hij samen met Ruud Reutelingsperger en André Dekker in kunstenaarsgroep Observatorium. Op het grensvlak van architectuur en beeldende kunst bouwen zij observatoria, die de bezoeker gelegenheid geven zichzelf en de omringende omgeving in ogenschouw te nemen.